poniedziałek, 29 sierpnia 2011

Ciasto z jabłkami i cynamonową kruszonką

Ciasto z jabłkami i cynamonowa kruszonką, oryginalnie pochodzi z Niemiec i nie jest to typowa szarlotka jaką znamy. Osobiście wolę szarlotki, gdzie jest mniej jabłek, więc taki rodzaj ciasta bardzo mi odpowiada. Ciasto jak dla mnie jest pyszne, dość słodkie, z wyraźnym cynamonowym smakiem, chrupiącą kruszonką i niewielkim, ale wyczuwalnym dodatkiem jabłek. A że, dni coraz krótsze i chłodniejsze, kawałek takiej szarlotki i jej ciepły, cynamonowy aromat na pewno poprawi nam nastrój. Polecam.

Ciasto z jabłkami i cynamonową kruszonką


Ciasto z jabłkami i cynamonową kruszonką
  • 125 g mąki
  • 125 g masła
  • 125 g drobnego cukru
  • 1 łyżeczka mielonego cynamonu
  • 2 duże jajka, roztrzepane
  • 1/2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
  • 1 bardzo duże jabłko, obrane, bez gniazd nasiennych, pokrojone w kawałki ( u mnie w plastry)
  • 50 g rodzynek

Na kruszonkę:

  • 75 g masła, pokrojone w kostki
  • 100 g mąki
  • 25 g mielonych migdałów
  • 50 g drobnego cukru, lub jasnego brązowego
  • 1 łyżeczka mielonego cynamonu   
                                     
Piekarnik nastawiamy an 180 st C. Lekko natłuszczamy i wykładamy papierem do pieczenia tortownicę o średnicy 20 cm.
Mąkę przesiewamy, dodajemy masło, cukier, cynamon, jajka i ekstrakt wanilii. Ucieramy, aż masa będzie jasna i dobrze połączona. Utartą masę przekładamy do foremki i wygładzamy wierzch. Posypujemy jabłkami i rodzynkami.
W innej misce łączymy za pomocą palców mąkę z masłem, do uzyskania kruszonki. Mieszamy z mielonymi migdałami, cukrem i cynamonem. Kruszonką posypujemy wierzch ciasta i lekko dociskamy. Pieczemy ok 1 godziny. Pozostawiamy w foremce ok 20 minut. Podajemy na ciepło lub lekko wystudzone.
Przepis z książki "Everyday easy cakes & cupcakes"

21 komentarzy:

  1. Kruszonka... Uch jaka kruszonka! :-) Co prawda nigdy nie łączyłam szarlotki z kruszonkami, ale..ale... Musi być kiedyś ten pierwszy raz! Takie trochę crubmblowate. :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. oj, mnie taka szarlotka od razu poprawiłaby nastrój :)

    OdpowiedzUsuń
  3. mmmm, jabłka i cynamon, pyszności ...

    OdpowiedzUsuń
  4. Obłęd, normalnie obłęd. Ciacho rewelacja, kocham jesienną porą zajadać się takimi ciachami z korzenną nutą :)

    OdpowiedzUsuń
  5. chętnie przewertowałabym całą książkę... :) pomysł na cynamonową kruszonkę jest wspaniały. zastosuję u siebie

    OdpowiedzUsuń
  6. Pyszności. :) Chętnie też coś takiego upiekę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Cudowne ciasto. W sam raz na takie dni jak ostatnio. Dla tej pysznej kruszonki dalabym sie pokroic :))

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. ja z kolei lubię wszystkie ciacha, które mają jabłka :) i mniej i więcej ;) weszliśmy w pyszny jabłkowy czas :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Śliczne ciasto od uśmiechnietej Ewenki:). Podoba mi się no to zabieram sobie troszkę:)
    Pozdrowienia:*

    OdpowiedzUsuń
  10. No tak, jak już na blogach zaczyna pachnieć cynamonem, to jesień się zbliża nieubłaganie.. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Słowo kruszonka doprowadza mojego Połówka do ślinotoku;) Bardzo smakowite ciasto

    OdpowiedzUsuń
  12. jabłko i cynamon to dla mnie poezja!
    jedno z podstawowych połączen smakowych w moim domu.

    OdpowiedzUsuń
  13. mielone migdały i cynamon, mniam! musiało obłędnie pachnieć... ech nachylić się tylko nad takim ciastem i wdychać ten cudowny zapach :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Za mną już też zaczyna "chodzić" smak szarlotki, ale taki w połączeniu ze śliwkami :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo smaczna propozycja, poproszę o kawałeczek :)

    OdpowiedzUsuń
  16. O tak, tak, kawałeczek takiego ciacha na pewno poprawi humor w niejeden wieczór:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Zdecydowanie moje smaki - jablka i cynamon kojarza mi sie z jesienia, a jesien wszak juz za pasem...

    OdpowiedzUsuń
  18. Ewenko, takie ciasto to istna rozkosz;)

    OdpowiedzUsuń
  19. lubie takie ciasta z owocami i jeszcze ta kruszonka, super:)
    a u mnie tez jest cynamonowa ale ze sliwkami:)

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło, gdy zostawiacie tu swoje komentarze i chociaż nie zawsze na nie odpisuję, to czytam je uważnie i dziękuję za wszystkie serdecznie :-)