Przejdź do głównej zawartości

Szarlotka bardzo szybka


Wiele, wiele lat, szarlotka to było to ciasto, którego zwyczajnie nie lubiłam. I byłam zdziwiona, dlaczego niektórzy tak za nią przepadają. Polubiłam, gdy postanowiłam upiec własnoręcznie. I traf chciał, że trafiłam wtedy na wspaniały przepis, który wykorzystałam wielokrotnie. Upieczona szarlotka miała wspaniały smak, idealną jak dla mnie słodycz, wspaniały aromat cynamonu i... rodzynki. Najlepsza była na ciepło, a więc przed podaniem wstawiałam ją zawsze na chwilę do mikrofalówki. Niestety książeczka z przepisem gdzieś mi się zapodziała. Na forum Cincin, Jotka podała podobny przepis. Też z tartych jabłek i choć bez rodzynek(przecież zawsze można sobie dodać), to jednak bardzo przypomina mi tamto ciasto. Zeszło błyskawicznie:)



 Szarlotka bardzo szybka

Ciasto:

  • 300 g mąki
  • 150 g cukru
  • 100 g masła
  • 1 jajko
  • 2 łyżki kwaśnej gęstej śmietany 18%
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli

oraz:
  • 4 duże jabłka
  • 3-4 łyżki cukru
  • 1-2 łyżeczki cynamonu
  • 3-4 łyżki grubego cukru kryształu(dałam demararę) do posypania


Piekarnik nastawiamy na 180 st C i papierem do pieczenia wykładamy blachę o wymiarach 17 na 24 cm
Składniki ciasta wysypujemy na blat i najpierw siekamy nożem, a gdy składniki będa dobrze rozdrobnione szybko zagniatamy ciasto. Wkładamy na chwilę do lodówki.
Jabłka obieramy ze skórki i ścieramy na tarce o grubych oczkach. Mieszamy z cukrem i cynamonem.
Ciasto wyjmujemy z lodówki i dzielimy na pół. Każdą połówkę rozwałkowujemy na prostokąt o wymiarach blaszki (nie wałkowałam).
Jedna połówka ciasta wylepiamy dno foremki, na nim rozkładamy jabłka, przykrywamy druga połowa ciasta(ja starłam na tarce). Wierzch posypujemy cukrem kryształem.
Pieczemy ok 40-50 minut


Komentarze

  1. swietny,mam akurat odpowiednie na szarlotke jablka :))
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Szarlotka to najlepsze ciasto na świecie! (No może zaraz po serniku:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zawsze korzystam z bardzo podobnego przepisu. Och, nie ma to jak szarlotka ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak, szarlotka jest uniwersalna i nie ma chyba osoby która by jej nie lubiła

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli będę robić to na bank dam rodzynki... Koniecznie. :-) Bardzo ładnie Ci wyszła. Podoba mi się to, że jest niewysoka. W sam raz na smaczek. :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Swietny przepis Eweno! Już sobie drukuje i zrobię:) Lubimy szarlotki:) Z rodzynkami tez jadłam i bardzo mi smakuje i chyba dorzucę następnym razem:)
    Mam jakoś wieeelką chęć na szarlotki ostatnio hi hi ;)
    Pozdrawiam ciepło :**

    OdpowiedzUsuń
  7. Najprostsza szarlotka jest zawsze najlepsza! Wygląda wspaniale :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Chyba jesień zbliża się wielkimi krokami, bo mam coraz większą ochotę na szarlotki :) Twoja wygląda pysznie (teraz mam jeszcze większą ochotę na jabłka w cieście ;))

    OdpowiedzUsuń
  9. a wiesz, że i ja nie od zawsze lubię szarlotki
    kiedyś to było takie zwyczajne ciasto
    wszędzie tylko szarlotki i szarlotki
    a teraz z przyjemnością wracam do tego smaku,
    bo to smak z ukrytymi wspomnieniami
    nigdy nie piekłam szarlotki
    najpyszniejszą robi Mama

    a teraz to bym z ogromną ochotą schrupała to jabłko z Twojego zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  10. Gosia, w takim razie polecam wypróbować:)

    Agatko, no u mnie to jeszcze brownies się przed sernikiem znajdą;)

    Dorotko, ooo, to wiesz jak smakuje:)

    Szarlotka, no ja do lubienia potrzebowałam czasu, albo dobrego przepisu:)

    Poswix, ja bym chętnie rodzynek dodała, ale mam tu w domu taka jedną, co by nie tknęła z rodzynkami:)

    Majanko, a bo to sezon się na szarlotki zaczął, dlatego;)

    Anoushko, dziękuję, wszystko najprostsze jest najlepsze:)

    Komarko, jesień już nas chyba przywitał, stąd apetyt na szarlotki:)

    Asiejko, polecam do zrobienia własnoręcznie, prosta;)

    OdpowiedzUsuń
  11. A ja odwrotnie. :-) Zawsze się zastanawiałam, jak i dlaczego inni mogą nie przepadać za szarlotką, skoro to taaakie pyszne ciacho? :) Dla mnie to ciasto na całe życie. Jada się je będąc dziecięciem, gdy mama czy babcia upieką; a potem samemu się wciąż i wciąż do niego wraca. Ja wracam. Często. Bardzo często. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja dawniej lubilam, a teraz drazni mnie w niej cynamon, jesli jest z kardamonem, skorka cytrynowa to swietnie, wiec szarlotce mowie tak :-) ale bez cynamonu...

    OdpowiedzUsuń
  13. Małgosiu, chyba miałaś od samego początku szczęście do dobrego przepisu...mi niestety szarlotki czasami po prostu stawały w gardle...:( Ale to się zmieniło:)

    Buruuberii, cynamonu z kardamonem nie jadłam, a jeśli chodzi o sam cynamon, to chyba Cię rozumiem, bo ja przyznam się, że jestem bardzo ostrożna w dawkowaniu cynamonu i zazwyczaj daję mniej niż w przepisach, bo wiem, co może zrobić ze smakiem jego przedawkowanie...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Jest mi bardzo miło, gdy zostawiacie tu swoje komentarze i chociaż nie zawsze na nie odpisuję, to czytam je uważnie i dziękuję za wszystkie serdecznie :-)

Popularne posty z tego bloga

Surówka z selera korzeniowego

Bardzo soczysta i winna surówka z selera korzeniowego. Dwa składniki seler i jabłko starte na drobnej tarce przyprawione sokiem z cytryny, odrobiną cukru i sporą ilością pieprzu. Całość wymieszana ze śmietaną. Jedna z moich ulubionych surówek. Świetna do mięs.




Surówka z selera korzeniowego



pół dużego selera, obranego2 jabłka, obrane i pozbawione gniazd nasiennychsok z cytryny, do smaku1/2 łyżeczki cukrusól, do smakudużo świeżo zmielonego pieprzu2 kopiaste łyżki śmietany (możne dodatkowo dodać 1 łyżeczkę majonezu)
Seler i jabłka ścieramy na tarce o drobnych oczkach do dużej miski. Skrapiamy sokiem z cytryny, dodajemy cukier, pieprz, sól. Mieszamy. Dodajemy śmietanę i dokładnie mieszamy.

Wilgotne ciasto czekoladowe

Wilgotne ciasto czekoladowe dołączyło do kolekcji moich czekoladowych ciast, która jest już całkiem spora, bo nie ukrywam, że ciasta czekoladowe należą do moich ulubionych. To proste w przygotowaniu czekoladowe ciasto jest nie tylko wilgotne, ale też i bardzo smaczne. Wilgotny biszkopt jest przełożony czekoladowo-śmietankową polewą, co sprawia, że ciasto jest jeszcze bardziej wilgotne. Zjada się naprawdę z wielką przyjemnością.



Wilgotne ciasto czekoladowe



250 g ciemnej czekolady 250 g masła5 jajek50 g jasnego cukru muscovado125 g mąki samorosnącej (lub zwykła z 1 łyżeczką proszku do pieczenia i małą szczyptą soli)75 g mielonych migdałów
Masa czekoladowa:
150 ml śmietanki kremówki (double cream)150 g ciemnej czekolady, połamanej
Czekoladę i masło umieszczamy w misce nad parującą woda i rozpuszczamy.
Jajka i cukier ubijamy, aż lekko zgęstnieją. Do masy jajecznej dodajemy przesianą mąkę, migdały oraz rozpuszczoną czekoladę i mieszamy, aż składniki będą równomiernie połączone.
Piekarnik nagr…

Schab pieczony w rękawie

Schab pieczony to wspaniała sztuka mięsa nadająca się zarówno do obiadu - wtedy podana z sosem - jak i na kanapki. Pieczony w specjalnym rękawie foliowym schab nie wysycha a wielogodzinna marynata sprawia, że schab jest przesiąknięty aromatycznymi przyprawami.





Schab pieczony w rękawie


1 kg schabu2 łyżki suszonego majeranku2 łyżeczki mielonej paprykikilka ząbków czosnkusól i pieprzolej do skropienia

Mięso nacieramy solą, pieprzem, majerankiem i papryką, nacinamy nożem w kilku miejscach i wkładamy w nacięcia czosnek (duże ząbki kroimy na mniejsze części). Skrapiamy olejem i umieszczamy w rękawie do pieczenia. Zostawiamy na noc w lodówce. Rękaw z mięsem umieszczamy w naczyniu do zapiekania i wkładamy do zimnego piekarnika, rozgrzewamy do 200 st C i pieczemy ok 1 godziny (lub dłużej, gdy dysponujemy większym kawałkiem mięsa)