Przejdź do głównej zawartości

Ciasto ze śliwkami

Kiedy pojawiają się w sprzedaży śliwki, to pierwsze o czym myślę, to śliwkowe ciasto. Pierwszym ciastem śliwkowym, które upiekłam w tym roku, był kompletny niewypał. Przyznam się, że coś takiego jeszcze mi się nie zdarzyło. To tak jakby wydawca przepisu( przepis znalazłam w jednej z książeczek cyklu "Lubię gotować") zamieszczał przepisy z głowy, bez sprawdzenia, co z tego wyjdzie. Światełko ostrzegawcze mi się paliło, a i owszem, bo mąki jak na taką foremkę było za dużo, ale cóż pragnienie czegoś śliwkowego i apetyczne zdjęcie zrobiło swoje. I cóż otrzymałam? Grubą warstwę kruchego ciasta ze śliwkami zatopionymi w resztkach polewy jajeczno cukrowo śmietanowej. Większość tej polewy(dobrą szklankę) musiałam wylać do zlewu, bo zwyczajnie nie zmieściła się. Całe szczęście, że to kruche ciasto było smaczne i dało się to jeść, ale zupełnie nie rozumiem, jak można zamieszczać nie sprawdzone przepisy.
Na pocieszenie upiekłam sprawdzone i zamieszczone przez Hichotkę na forum Cincin takie oto proste i smaczne ciasto ucierane ze śliwkami. Dla mnie może ciut za mało słodkie, bo ja lubie sobie śliwkę mocno osłodzić, ale dla amatorów mniej słodkich wypieków będzie wyśmienite. Przepis bierze udział w Akcji Śliwka.
Polecam też wypróbowane przeze mnie i pyszne Śliwkowo-migdałowe crumble slice oraz Ciasto śliwkowe z sernikową falą



Ciasto ze śliwkami

  • 2 jajka + 1 żółtko
  • 3/4 szklanki cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 1/2 kostki masła
  • 3/4 szklanki mleka
  • 1 1/2 szklanki mąki
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 3 łyżki kaszy manny
  • 1 łyżka octu
  • ok 12-18 sztuk śliwek pociętych w cienkie paseczki
  • 1/4 szklanki cukru

Polewa lukrowa:

  • 1/2 szklanki cukru pudru
  • 1 1/2 łyżki mleka

Piekarnik nastawiamy na 180 st C. Smarujemy masłem tortownicę o średnicy 26 cm ( u mnie prostokątna średnia)
Masło ubijamy z cukrem, cukrem waniliowym na puszystą masę, dodajemy jajka i żółtko, dobrze ubijamy. Dodajemy mąki wymieszane z proszkiem do pieczenia. Dolewamy mleko i ciągle ubijamy tą masę. Dodajemy kasze mannę i ocet, mieszamy dokładnie łyżką i wylewamy do tortownicy.
Śliwki mieszamy z cukrem i rozkładamy równomiernie na wierzch ciasta w tortownicy. Pieczemy ok 40 - 45 minut, aż nabierze złocistego koloru. Polewamy lukrem.

Komentarze

  1. Jest piękne! :))Lubię ciasta ze śliwkami, przepis do wypróbowania !:))

    OdpowiedzUsuń
  2. wspaniale to ciasto wyglada,zapisze do wyprobowania,bo teraz bedzie cos z jablkami,ale potem znowu sliwkowe :))
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. mhm... tak... takie ciasta są przepyszne

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię ciasta ze śliwkami, ale kiedy kupuję śliwki to tak jakoś śliwka po śliwce znika w mojej buzi i zawsze brakuje na jakieś sensowne ciasto :)Raz w tym sezonie udało mi się upiec takie najprostsze ciacho :)

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam śliwkowe, a Twoje wygląda wyśmienicie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. rany Ewena, to ucierane zdaje sie byc idealne - bede musiala sprobowac, bo ucieranego lata chyba nie jadlam :-)
    Pozdrawiam cieplo!

    OdpowiedzUsuń
  7. Pysznie wyglada i na pewno tak właśnie smakuje:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Eweenko, takie historie z niesprawdzonymi przepisami zdarzały mi się bardzo często w czasach gdy miałam naście lat gdy bardzo, bardzo chciałam zrobić ciasto takie jak na zdjęciu i niestety nie wychodziło. Pzrerobiłam pare spektakularnych porażek. Cud, że jeszcze chce mi się piec :)

    A wiesz ucieranego ze śliwkami nigdy nie jadłam jeszcze? Kusząco wygląda :)
    Pozdrawiam
    Aga

    OdpowiedzUsuń
  9. Majano, dziekuję i polecam, szybko się robi:)

    Gosia, w tym sezonie śliwkowo-jabłkowym, trudno się czasami zdecydować;))

    Viridianko:))

    Szarlotek, jeśli chodzi o śliwki, to ja jakoś się umiem powstrzymać przed zjedzeniem, mam problem z...malinami:)

    Magda, u mnie też to jedne z ulubionych ciast:)

    Buruuberii, warto spróbować:) Pozdrawiam Cię również:)

    Atino, dziękuję:)

    Ago, w przeszłości takie porażki często mi się zdarzały, teraz to naprawdkę rzadkość:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ewenko, wiesz co... zdjęcia tak apetyczne zapodałaś, że zadaję sobie pytanie dlaczego to nie u mnie taki wypełniony talerz stoi...? :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Muszę przyznać, że ciasto wyszło, a co najważniejsze, również smakowało ;) Nie dodałam kaszy, ponieważ akurat nie miałam jej w domu, zastąpiłam ją dodatkową mąką i piekłam przez 35 minut. Ślicznie wyrosło i cudnie pachniało ;) Upiekłam w południe i już go nie ma! Dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  12. Małgosiu, dziękuję...:D

    Anonimowy, bardzo się cieszę że wyrosło i smakowało!...:D

    OdpowiedzUsuń
  13. Wspaniałe, pachnące,rozpływające się w ustach ciacho.Znika w zastraszającym tempie :)
    Dziękuję za przepis :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Właśnie jem:) Jako, że mamy lato i o linię nadal trzeba dbać, to troszkę „odchudziłam“ ciacho, zamiast masła dałam niskotłuszczową margarynę Lätta, a zamiast zwykłej mąki dałam pełnoziarnistą. Niestety nie miałam octu, więc dolałam łyżkę wόdki. Bałam się, że nic z tego nie wyjdzie, ale...
    Wyszło i to jak! Ciacho podrosło, jest mięciutkie i leciutkie jak chmurka:))) Śliwki lekko kwaskowe, zupełna pycha!
    Absolutnie polecam przepis, nawet dla niedoświadczonych i takich kombinatorόw jak ja:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Beo, cieszę się bardzo, że skorzystałaś z przepisu a ciasto Ci smakowało. Ja już niestety nie pamiętam smaku, ale sezon śliwkowy przed nami:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Jest mi bardzo miło, gdy zostawiacie tu swoje komentarze i chociaż nie zawsze na nie odpisuję, to czytam je uważnie i dziękuję za wszystkie serdecznie :-)

Popularne posty z tego bloga

Surówka z selera korzeniowego

Bardzo soczysta i winna surówka z selera korzeniowego. Dwa składniki seler i jabłko starte na drobnej tarce przyprawione sokiem z cytryny, odrobiną cukru i sporą ilością pieprzu. Całość wymieszana ze śmietaną. Jedna z moich ulubionych surówek. Świetna do mięs.




Surówka z selera korzeniowego



pół dużego selera, obranego2 jabłka, obrane i pozbawione gniazd nasiennychsok z cytryny, do smaku1/2 łyżeczki cukrusól, do smakudużo świeżo zmielonego pieprzu2 kopiaste łyżki śmietany (możne dodatkowo dodać 1 łyżeczkę majonezu)
Seler i jabłka ścieramy na tarce o drobnych oczkach do dużej miski. Skrapiamy sokiem z cytryny, dodajemy cukier, pieprz, sól. Mieszamy. Dodajemy śmietanę i dokładnie mieszamy.

Wilgotne ciasto czekoladowe

Wilgotne ciasto czekoladowe dołączyło do kolekcji moich czekoladowych ciast, która jest już całkiem spora, bo nie ukrywam, że ciasta czekoladowe należą do moich ulubionych. To proste w przygotowaniu czekoladowe ciasto jest nie tylko wilgotne, ale też i bardzo smaczne. Wilgotny biszkopt jest przełożony czekoladowo-śmietankową polewą, co sprawia, że ciasto jest jeszcze bardziej wilgotne. Zjada się naprawdę z wielką przyjemnością.



Wilgotne ciasto czekoladowe



250 g ciemnej czekolady 250 g masła5 jajek50 g jasnego cukru muscovado125 g mąki samorosnącej (lub zwykła z 1 łyżeczką proszku do pieczenia i małą szczyptą soli)75 g mielonych migdałów
Masa czekoladowa:
150 ml śmietanki kremówki (double cream)150 g ciemnej czekolady, połamanej
Czekoladę i masło umieszczamy w misce nad parującą woda i rozpuszczamy.
Jajka i cukier ubijamy, aż lekko zgęstnieją. Do masy jajecznej dodajemy przesianą mąkę, migdały oraz rozpuszczoną czekoladę i mieszamy, aż składniki będą równomiernie połączone.
Piekarnik nagr…

Schab pieczony w rękawie

Schab pieczony to wspaniała sztuka mięsa nadająca się zarówno do obiadu - wtedy podana z sosem - jak i na kanapki. Pieczony w specjalnym rękawie foliowym schab nie wysycha a wielogodzinna marynata sprawia, że schab jest przesiąknięty aromatycznymi przyprawami.





Schab pieczony w rękawie


1 kg schabu2 łyżki suszonego majeranku2 łyżeczki mielonej paprykikilka ząbków czosnkusól i pieprzolej do skropienia

Mięso nacieramy solą, pieprzem, majerankiem i papryką, nacinamy nożem w kilku miejscach i wkładamy w nacięcia czosnek (duże ząbki kroimy na mniejsze części). Skrapiamy olejem i umieszczamy w rękawie do pieczenia. Zostawiamy na noc w lodówce. Rękaw z mięsem umieszczamy w naczyniu do zapiekania i wkładamy do zimnego piekarnika, rozgrzewamy do 200 st C i pieczemy ok 1 godziny (lub dłużej, gdy dysponujemy większym kawałkiem mięsa)