niedziela, 31 maja 2009

Sernik warszawski

Sernik warszawski piekłam wiele razy i wczoraj, po długiej przerwie, postanowiłam przypomnieć sobie jego smak. Wyszedł rewelacyjnie. Pyszny serek (kremowy z 100g dodatkiem polskiego tłustego twarogu) otoczony z obu stron maślano-kakaową kruszonką...chyba znowu zacznę go częściej piec. Goście, rozpływali się w zachwytach, gdy wyciągali ręce po coraz to nowy kawałek jeszcze ciepłego ciasta. Bardzo polecam.

Sernik warszawski

Ciasto
  • 300 g mąki
  • 150 g masła lub margaryny(zawsze robię z masła)
  • 150 g cukru
  • 2 żłótka
  • 2 łyżki kakao
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia

Masa serowa
  • 500 g twarogu( dałam 400 g serka kremowego i 100 g polskiego twarogu)
  • 200 g cukru pudru
  • 100 g masła
  • 2 żółtka
  • 4 białka
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • rodzynki, skórka pomarańczowa

Z podanych składników zagniatamy ciasto. Dzielimy na dwie części. Do jednej dodajemy kakao, znowu zagniatamy i wstawiamy na 2 godziny do lodówki.
Mielimy twaróg. Masło ucieramy z cukrem pudrem na puszystą masę i nadal ucierając dodajemy po jednym żółtku, po łyżce twarogu i mąki ziemniaczanej. Delikatnie mieszamy z bakaliami (można ominąć) i pianą z białek. Do formy(niezbyt dużej) ścieramy na tarce po pół porcji jasnego i ciemnego ciasta. Na ciasto wylewamy masę serową, na wierzch ścieramy resztę ciasta. Wstawiamy sernik do piekarnika nagrzanego do temp 180 st i pieczemy około godziny, nie otwierając piekarnika w czasie pieczenia.
Przepis pochodzi z Przepisów Czytelników, Biblioteczki Poradnika Domowego.

16 komentarzy:

  1. Uwielbiam serniki pod każdą postacią, i te na zimno i te pieczone... Twój wygląda rewelacyjnie!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Boski! Nie dziwię się wcale tym gościom :).

    OdpowiedzUsuń
  3. pyyyyyyyyyyyyyyszny!!!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. brzmi pysznie

    p.s. chyba troche piksele na zdjeciach ci sie rozjechały

    OdpowiedzUsuń
  5. jaki piękny wygląda na przepyszny :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj, tak, widziałam go w tej książeczce. ucieszyłam sie, ze jest nie tylko krakowski sernik u nas, ale i warszawski, choć zawsze będe marudzić, ze jest zbyt mało serników o polskich nazwach, a niedugo przeczytam w jakiejś mądrej książce o historii kuchni, ze sernik wymyślili Amerykanie a po nich Anglicy. Sernik, szarlotka, to dwa ciasta, które szalenie kojarza mi sie z naszą, polską kuchnią i nie dziwię się, że ciasto smakowało gościom. :-)) Wczoraj byłam w pięknej kawiarni, kupne ciastka nie umywają się jednak do domowych wypieków. Ręce same się wyciągają do tych przygotowywanych w domu. Zdjęcia śliczne, apetyczne. :-))

    OdpowiedzUsuń
  7. Alinka - to tak jak i ja, wszystkie serniki mi smakuja:))

    Olalala - nie tylko goście go wcinali, chociaż ja staram się ograniczać..;)

    Gosia - pewnie, że pyszny:))

    Aga - i smakuje takoż
    ps. to mi się tak specjalnie rozjechały:))

    Anecik - polecam, warto:))

    Krokodyl - tutejsze serniki sa tu jednak nieco inne, i robione ze słonego serka kremowego(no niestety nie maja takich pysznych serów jak u nas), co nadaje im specyficzny smak. I raczej babki nie pieką, tylko kupują gotowce w sklepach. A wiadomo, że takie domowe smakują o niebo lepiej...:))

    Olciaky - cieszę się, że Ci się podoba;))

    Margot - dzięki:))

    OdpowiedzUsuń
  8. Och, jak ja kocham serniki! Piękny jest !:))

    OdpowiedzUsuń
  9. Nigdy nie jadlam sernika warszawskiego.
    Co wiecej nie wiedzialam nawet, ze taki istnieje ;)
    Jak kupie bialy ser, to sie przekonam jak smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jako rodzima krakowianka słyszałam do tej pory tylko i wyłącznie o serniku krakowskim :) Sernik warszawski jednak przemawia do mnie :) Chetnie wyprobuje :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Majano - dzięki, polecam serniczek:)

    Anoushka - zachęcam do kupienia sera i przekonania się...:))

    Kasiaaaa24 - zachęcam do wypróbowania, tym bardziej, że przemawia...:))

    OdpowiedzUsuń
  12. Przymierzam się do tego przepisu na święta i w związku z tym mam pytanie: w jakiej blaszce był pieczony? Czy można przy tych proporcjach użyć dużej tortownicy? Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego, co pamiętam, była to blaszka 30 na 23 cm i zawsze go piekłam w takiej średniej wielkości blaszce - ten sernik nie jest wysoki. Myślę, ze duża tortownica będzie ok. Pozdrawiam :)

      Usuń
  13. Dziękuję za odpowiedź. Wesołych! :)

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło, gdy zostawiacie tu swoje komentarze i chociaż nie zawsze na nie odpisuję, to czytam je uważnie i dziękuję za wszystkie serdecznie :-)