Przejdź do głównej zawartości

TPM sourdough czyli chleb firmowy WPPG


No w końcu! Udało mi się odrobić zadanie z Weekendowej Piekarni Po Godzinach. A do piekarni "zapisałam" się na samym początku i jak do tej pory upiekłam około 10 bochenków chleba i wyhodowałam 2 zakwasy(pierwszy nieopatrznie zużyłam w całości na tatterowca).
Chleb firmowy, który prezentuję w dzisiejszym poście, to już mój trzeci egzemplarz z tego przepisu. Nie muszę chyba mówić, że poprzednikom ciągle coś brakowało. Jeśli chodzi o ten konkretny chleb, to zastrzeżenia miałam co do kształtu, nacięć i stopnia przypieczenia. Tym razem, nie miałam problemów z nacięciem(prawdopodobnie ciasto miało należytą konsystencję), wzięłam się na sposób jak zsunąć pięknie ukształtowany w koszu bochenek na kamień z grubej deski do krojenia(pomagałam sobie rękami i trochę go jeszcze na tym kamieniu poprawiałam) i śmiało wyciągnęłam upieczony chleb 10 minut przed czasem, zapobiegając tym samym spaleniu skórki;)
Chleb jak widać jest upieczony, dobrze wyrośnięty, mięciutki, sprężysty i bardzo smaczny. Zakwas na dnie słoja powędrował do lodówki(która delikatnie mrozi, ale nie zaszkodziło to na szczęście zakwasowi, a ja mam nadzieję, że już niedługo panowie reperujący sprostają zadaniu i wymienią właściwą część lub...lodówkę) a mnie czekają kolejne chlebowe zadania i kolejne poprawki, bo na taki jeden się bardzo zaparłam i będę robiła dotąd, dopóki nie przedstawię zgrabnego bochenka, z miąższem zamiast dziur. Ale o tym wkrótce...

Chleb na zakwasie

 Chleb na zakwasie firmowy

  • 200g zakwasu żytniego razowego (100% hydracji)
  • 290g wody
  • 400g białej pszennej mąki chlebowej
  • 100g pszennej mąki razowej
  • 1/2 łyżeczki drożdży instant (opcjonalnie)
  • 12g soli

1. Mieszanie.

Zaczyn mieszamy z mąką i wodą(ew. drożdzami). Zostawiamy na 20 minut. Następnie dodajemy sól i zagniatamy gładkie, delikatnie lepkie ciasto.

2. Pierwsza fermentacja i składanie.
Zostawiamy do wyrośnięcia na 2 godziny w temp 24 st C, składając ciasto raz po godzinie.

3. Formowanie.

Kształtujemy okrągły bochenek i złączeniem w górę wkładamy do koszyka. Kosz wsuwamy do dużej foliowej torby.

4. Ostatnia fermentacja.

Ostatnia fermentacja powinna zając ok. 1 1/2 godziny.

5. Pieczenie.

Piec z kamieniem rozgrzewamy do 250 st C. Nacięty bochenek wsuwamy do naparowanego pieca i pieczemy z parą przez 10 minut. Temperaturę pieca zmniejszamy do 230 st C i pieczemy jeszcze 25 minut(ja piekłam tylko 15)

Przed pokrojeniem chleb dobrze studzimy.
Chleb na zakwasie

Komentarze

  1. Piekny chleb upieklas Eweno! I u mnie on czeka 'na liscie' i mam nadzieje, ze juz niedlugo tez go popelnie ;)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. ojej jaki śliczny , ten wzór od koszyczka , piękny , ,piękny i jeszcze raz piękny

    OdpowiedzUsuń
  3. Beo, dziękuję a jednocześnie polecam. Bardzo dobry chleb:)
    Pozdrawiam:)

    Margot, dziękuję, pani nauczycielko;))

    Chuda, dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ewenko jak ja zazdroszczę posiadaczom koszyka tych pięknych wzorków na skórce!
    Fajnie, że smakował i się udał. Miałam nadzieję, ze będzie miał wielu zwolenników :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Eweno, jaki piękny chlebek upiekłaś! Cudownie się prezentuje!:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Poleczko, w tkmaxxie koszyczki kupiłam bardzo tanio. A chlebek się udał i na pewno będę częściej robić:)

    Majana, dziękuję Ci bardzo:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ewo, bardzo podobają mi się Twoje zdjęcia:) Ale o tym już Ci chyba kiedyś wspominałam:))

    No i chlebek..piękne ma wzroki, jest taki PRAWDZIWY :))
    Nie to co moje chlebowe porażki, ale może kiedyś jeszcze się nauczę:)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję Ci bardzo Gosiu:))

    A wzorki to nie ja robiłam, tylko koszyk;)) Moich chlebów, nie można jeszcze uważać za jakieś wielkie sukcesy, zobacz jakie są przypalone(muszę popracować nad tym)...;)) Pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Jest mi bardzo miło, gdy zostawiacie tu swoje komentarze i chociaż nie zawsze na nie odpisuję, to czytam je uważnie i dziękuję za wszystkie serdecznie :-)

Popularne posty z tego bloga

Surówka z selera korzeniowego

Bardzo soczysta i winna surówka z selera korzeniowego. Dwa składniki seler i jabłko starte na drobnej tarce przyprawione sokiem z cytryny, odrobiną cukru i sporą ilością pieprzu. Całość wymieszana ze śmietaną. Jedna z moich ulubionych surówek. Świetna do mięs.




Surówka z selera korzeniowego



pół dużego selera, obranego2 jabłka, obrane i pozbawione gniazd nasiennychsok z cytryny, do smaku1/2 łyżeczki cukrusól, do smakudużo świeżo zmielonego pieprzu2 kopiaste łyżki śmietany (możne dodatkowo dodać 1 łyżeczkę majonezu)
Seler i jabłka ścieramy na tarce o drobnych oczkach do dużej miski. Skrapiamy sokiem z cytryny, dodajemy cukier, pieprz, sól. Mieszamy. Dodajemy śmietanę i dokładnie mieszamy.

Wilgotne ciasto czekoladowe

Wilgotne ciasto czekoladowe dołączyło do kolekcji moich czekoladowych ciast, która jest już całkiem spora, bo nie ukrywam, że ciasta czekoladowe należą do moich ulubionych. To proste w przygotowaniu czekoladowe ciasto jest nie tylko wilgotne, ale też i bardzo smaczne. Wilgotny biszkopt jest przełożony czekoladowo-śmietankową polewą, co sprawia, że ciasto jest jeszcze bardziej wilgotne. Zjada się naprawdę z wielką przyjemnością.



Wilgotne ciasto czekoladowe



250 g ciemnej czekolady 250 g masła5 jajek50 g jasnego cukru muscovado125 g mąki samorosnącej (lub zwykła z 1 łyżeczką proszku do pieczenia i małą szczyptą soli)75 g mielonych migdałów
Masa czekoladowa:
150 ml śmietanki kremówki (double cream)150 g ciemnej czekolady, połamanej
Czekoladę i masło umieszczamy w misce nad parującą woda i rozpuszczamy.
Jajka i cukier ubijamy, aż lekko zgęstnieją. Do masy jajecznej dodajemy przesianą mąkę, migdały oraz rozpuszczoną czekoladę i mieszamy, aż składniki będą równomiernie połączone.
Piekarnik nagr…

Schab pieczony w rękawie

Schab pieczony to wspaniała sztuka mięsa nadająca się zarówno do obiadu - wtedy podana z sosem - jak i na kanapki. Pieczony w specjalnym rękawie foliowym schab nie wysycha a wielogodzinna marynata sprawia, że schab jest przesiąknięty aromatycznymi przyprawami.





Schab pieczony w rękawie


1 kg schabu2 łyżki suszonego majeranku2 łyżeczki mielonej paprykikilka ząbków czosnkusól i pieprzolej do skropienia

Mięso nacieramy solą, pieprzem, majerankiem i papryką, nacinamy nożem w kilku miejscach i wkładamy w nacięcia czosnek (duże ząbki kroimy na mniejsze części). Skrapiamy olejem i umieszczamy w rękawie do pieczenia. Zostawiamy na noc w lodówce. Rękaw z mięsem umieszczamy w naczyniu do zapiekania i wkładamy do zimnego piekarnika, rozgrzewamy do 200 st C i pieczemy ok 1 godziny (lub dłużej, gdy dysponujemy większym kawałkiem mięsa)