Przejdź do głównej zawartości

Smażony kurczak z ryżem po chińsku

Nie będę ukrywała, że kuchnia chińska to jedna z moich ulubionych. Miłość tą dzielę z całą rodziną, ale jak do tej pory częściej chodziliśmy na "chińskie żarcie" niż je przygotowywałam. Były okresy, że co tydzień jedliśmy na mieście coś chińskiego, a że do miejscowego "Chinatown" jest od nas rzut kamieniem, a mój mąż wręcz uwielbia jeść głównie, w jak ja to nazywam, chińskich "barówach", chcąc nie chcąc chińskie eksperymenty kuchenne zostawiałam "na potem".
Ostatnio zgromadziłam sobie parę chińskich przyprawowych niezbędników i postanowiłam trochę pogotować po chińsku.
Dzisiejszy kurczak z ryżem jest jak dla mnie rewelacyjny. Dokonałam naprawdę niewielkich zmian, z braku orzeszków zastąpiłam je papryką, a suszone chińskie grzybki zwykłymi pieczarkami.
Po raz pierwszy też, użyłam oleju z prażonego sezamu i moim zdaniem ten olej to najważniejsza "przyprawa" wpływająca na smak tego dania. Bez niego to już nie będzie to samo.
Bardzo polecam.
Smażony kurczak z ryżem po chińsku



Smażony kurczak z ryżem po chińsku

  • 2 łyżki oleju z orzeszków ziemnych
  • 1 łyżka świeżo startego korzenia imbiru(można zastąpić 1-2 łyżeczkami imbiru w proszku)
  • 3 cebulki szalotki
  • 3 suszone chińskie grzyby, moczone w gorącej wodzie przez 20 minut, odcedzone i drobno posiekane (ja zastąpiłam świeżymi pieczarkami)
  • 225 g piersi z kurczaka, pokrojone w kostkę
  • 1 łyżka wina Shaohsing rice lub wytrawnego sherry
  • 1 łyżeczka przyprawy "5 smaków"
  • 1 łyżka ciemnego sosu sojowego
  • 50 g prażonych orzeszków ziemnych(zamiast nich dodałam pół żółtej papryki)
  • 300 g ugotowanego ryżu jaśminowego
  • 3-4 łyżki jasnego sosu sojowego
  • 1-2 łyżki oleju z prażonego sezamu
  • mielony biały pieprz
  • 1 cebulka ze szczypiorkiem, drobno pokrojona
Podgrzewamy woka na największym gazie i dodajemy olej.  Dodajemy imbir, szalotkę i grzyby. Podsmażamy kilka sekund. Dodajemy kurczaka i smażymy 1-2 minuty, po czym dodajemy wino ryżowe i przyprawę "5 smaków"(ja jeszcze dodałam paprykę jako zamiennik orzeszków) . Gdy kurczak zacznie bieleć, dodajemy ciemny sos sojowy.
Dodajemy orzeszki ziemne i ugotowany ryż. Smażymy mieszając prze 1 minutę.
Doprawiamy do smaku jasnym sosem sojowym, olejem sezamowym i pieprzem. Na końcu mieszamy ze szczypiorkiem i podajemy natychmiast. (Dla mnie był rewelacyjny nawet po podgrzaniu).
Smażony kurczak z ryżem po chińsku
Przepis z książki Ching-He Huang "Chinese Food Made Easy"

    Komentarze

    1. Bardzo lubie taka smazona chinszczyzne - to jedna z moich kulinarnych grzesznych przyjemnosci, ktorych nie potrafie sobie odmowic :)

      OdpowiedzUsuń
    2. zupełnie nie znam chińskiej kuchni. ciekawią mnie smaki..

      OdpowiedzUsuń
    3. mój M. byłby zachwycony gdybym Mu taki zrobiła. Ja natomiast wolę z makaronem, bo z ryżem bez dodatkowego sosu jest dla mnie takie danie trochę za suche, ale i tak pyszne :)

      OdpowiedzUsuń
    4. chetnie bym pojadla takiej smakowitej chinszczyzny:)

      OdpowiedzUsuń
    5. Słabo znam sie na kuchni chińskiej,ale to co widzą moje oczy bardzo mi sie podoba i smakuje mi juz nawet teraz :)
      Uściski:*

      OdpowiedzUsuń
    6. mhmmm.. zrobiłam się głodna.. imbir, orzeszki ziemne, kurczak i ryż.. baaaaardzo lubię takie połączenia..

      OdpowiedzUsuń
    7. Obiadu! Zrobie sobie taki na obiad. Tylko kurczaka zastąpię czyms innym, bo jem wegetariańsko :) Może papryka albo bakłażanem?

      OdpowiedzUsuń
    8. Pycha! Uwielbiam kuchnię chińską, ksiązki nie mam, ale oglądałam tą serię BBC i wiele się z niej nauczyłam :)

      OdpowiedzUsuń
    9. jak jest ryż, kurczak i w nazwie przepisu 'po chińsku' to jem w ciemno! :)

      OdpowiedzUsuń
    10. Maggie, jakie tam grzeszne, pyszne i tyle:))

      Asieja, polecam wypróbuj, zupełnie inne od tego, co znamy. Dla mnie pyszne!...:))

      Paula, ale ryż jest okraszony olejem, więc nie jest taki suchy, choć u mnie też wolą z sosami, a ja ostatnio uwielbiam tego typu dania ryżowe:))

      MakeLifeLoveable, to w tym jesteśmy podobne;))

      Aga, to poczęstuj się proszę:))

      Majanko, na pewno bardzo by Ci posmakowało! Uściski i dla Ciebie Kochana:))

      Magda, oj pyszne są, pyszne:))

      Kuchareczka, papryka świetnie się sprawdzi "zamiast":))

      Nobleva, niestety nie oglądałam, a szkoda bo to jednak specyficzna kuchnia w przyrządzaniu. Muszę pośledzić program;) A że pycha, to bez dwóch zdań!...:))

      Kini, i tak to się powinno jeść!...;))

      OdpowiedzUsuń
    11. W koncu ktos dodaje cos co lubie :D

      OdpowiedzUsuń

    Prześlij komentarz

    Jest mi bardzo miło, gdy zostawiacie tu swoje komentarze i chociaż nie zawsze na nie odpisuję, to czytam je uważnie i dziękuję za wszystkie serdecznie :-)

    Popularne posty z tego bloga

    Surówka z selera korzeniowego

    Bardzo soczysta i winna surówka z selera korzeniowego. Dwa składniki seler i jabłko starte na drobnej tarce przyprawione sokiem z cytryny, odrobiną cukru i sporą ilością pieprzu. Całość wymieszana ze śmietaną. Jedna z moich ulubionych surówek. Świetna do mięs.




    Surówka z selera korzeniowego



    pół dużego selera, obranego2 jabłka, obrane i pozbawione gniazd nasiennychsok z cytryny, do smaku1/2 łyżeczki cukrusól, do smakudużo świeżo zmielonego pieprzu2 kopiaste łyżki śmietany (możne dodatkowo dodać 1 łyżeczkę majonezu)
    Seler i jabłka ścieramy na tarce o drobnych oczkach do dużej miski. Skrapiamy sokiem z cytryny, dodajemy cukier, pieprz, sól. Mieszamy. Dodajemy śmietanę i dokładnie mieszamy.

    Wilgotne ciasto czekoladowe

    Wilgotne ciasto czekoladowe dołączyło do kolekcji moich czekoladowych ciast, która jest już całkiem spora, bo nie ukrywam, że ciasta czekoladowe należą do moich ulubionych. To proste w przygotowaniu czekoladowe ciasto jest nie tylko wilgotne, ale też i bardzo smaczne. Wilgotny biszkopt jest przełożony czekoladowo-śmietankową polewą, co sprawia, że ciasto jest jeszcze bardziej wilgotne. Zjada się naprawdę z wielką przyjemnością.



    Wilgotne ciasto czekoladowe



    250 g ciemnej czekolady 250 g masła5 jajek50 g jasnego cukru muscovado125 g mąki samorosnącej (lub zwykła z 1 łyżeczką proszku do pieczenia i małą szczyptą soli)75 g mielonych migdałów
    Masa czekoladowa:
    150 ml śmietanki kremówki (double cream)150 g ciemnej czekolady, połamanej
    Czekoladę i masło umieszczamy w misce nad parującą woda i rozpuszczamy.
    Jajka i cukier ubijamy, aż lekko zgęstnieją. Do masy jajecznej dodajemy przesianą mąkę, migdały oraz rozpuszczoną czekoladę i mieszamy, aż składniki będą równomiernie połączone.
    Piekarnik nagr…

    Babka maślana

    Bardzo smaczna i wilgotna maślana babka. Ucierana, pół na pół mąka pszenna z ziemniaczaną, z bardzo ciekawą maślaną polewą, która powoduje, że babka jest nietuzinkowa. Idealna na świąteczny stół. Polecam nie tylko amatorom maślanych wypieków





    Babka maślana




    ciasto:


    300 g masła, miękkiego300 g drobnego cukru2 łyżeczki drobno startej skórki z cytryny175 g mąki pszennej175 g mąki ziemniaczanej1 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia 6 jajek, roztrzepanych2 łyżki mleka

    maślana polewa:

    100 g drobnego cukru50 g masła1 łyżeczka ekstraktu z wanilii

    Piekarnik nagrzewamy do 180 st C. Przygotowujemy foremkę na babkę - dokładnie smarujemy rozpuszczonym masłem i posypujemy mąką.
    Przygotowujemy ciasto. Masło i cukier ubijamy do białości. Mieszamy z cytrynową skórką. W oddzielnej misce przesiewamy mąkę pszenną, mąkę ziemniaczaną i proszek do pieczenia. Do masy maślanej dodajemy stopniowo po jajku i ubijamy. Łączymy z mąką a na koniec dodajemy mleko i dobrze mieszamy. Masę przekładamy do przygotowanej foremki …