niedziela, 15 grudnia 2013

Lebkuchen - niemieckie pierniczki

Słynne niemieckie pierniczki - lebkuchen - są nie tylko pyszne, ale również bardzo proste do przygotowania. Nie powiem, ile zjadłam tych pierniczków, trudno mi było powstrzymać się przed kolejnym i kolejnym. Bardzo podobne pierniczki kupowałam często w sklepach i choć za pierniczkami nigdy nie przepadałam (zbyt często były twarde i suche) to te zawsze mi smakowały. Wersja domowa w niczym nie ustępuje sklepowym. Pierniki są miękkie praktycznie od razu po zrobieniu, więc nie ma szans na dłuższe ich przechowywanie, choć z dnia na dzień jeszcze bardziej miękną. Wszystkie mielone przyprawy można zastąpić 4 łyżeczkami przyprawy do pierników, ale świeżo roztarte w moździerzu gwarantują pełnię aromatu. Polecam. Przepis dodaję do Festiwalu Pierniczków :)


Lebkuchen - niemieckie pierniczki



Lebkuchen - niemieckie pierniczki



  • 250 g mąki
  • 85 g mielonych migdałów
  • 2 łyżeczki mielonego imbiru
  • 1 łyżeczka mielonego cynamonu
  • szczypta mielonych goździków
  • szczypta mielonej gałki muszkatołowej
  • szczypta pieprzu
  • 1/2 łyżeczki sody
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 200 ml miodu (300 g)
  • 85 g masła
  • skórka starta z 1 cytryny
  • 3 łyżki kandyzowanej skórki pomarańczowej i cytrynowej (mixed peel) - opcjonalnie

lukier:
  • 100 g cukru pudru
  • 1 białko, ubite (białko można zastąpić 2-3 łyżkami wody)

Suche składniki umieszczamy w dużej misce. Miód i masło podgrzewamy na niewielkim ogniu, aż do rozpuszczenia masła i dodajemy do suchych składników. Dodajemy skórkę startą z cytryny oraz skórki kandyzowane pomarańczową i cytrynową. Całość dobrze mieszamy. Przykrywamy i zostawiamy do ostygnięcia.
Piekarnik nagrzewamy do 180 st C. Z ciasta lepimy kuleczki o średnicy ok 3 cm i lekko spłaszczamy. Wykładamy na dwie wyłożone papierem do pieczenia blachy, zostawiając odstępy między ciastkami. Pieczemy ok 15 minut, przekładamy na kratkę i studzimy.
Cukier puder i białko mieszamy, aż do uzyskania gładkiej, lejącej się masy (można ewentualnie dodać odrobinę wody, gdy lukier będzie za gęsty). Lukier rozprowadzamy na każdy pierniczek i pozostawiamy do zastygnięcia.


Przepis ze strony BBC GoodFood

Festiwal

12 komentarzy:

  1. osobiście ich nie robię, ale wiem, że domowe smakują wybornie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To był mój pierwszy raz tymi pierniczkami i nie ostatni :)

      Usuń
  2. a to dla mnie nowość! pyszna nowość :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne są Ewenko! Ja je bardzo lubię i piekę od kiedy je poznałam. W tym roku też koniecznie muszę upiec i mam nadzieję, że zdążę .:)
    Dziękuję za udział w Festiwalu :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Majanko, zdążysz na pewno :) A co do Festiwalu, to ja dziękuję za podsumowanie i jednocześnie przepraszam, ze nie ułatwiłam Ci tego i nie wstawiłam wszystkich linków. Dzięki raz jeszcze*

      Usuń
  4. Robiłam je rok temu i przyznam, że chętnie zjadłabym je ponownie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też chętnie bym je zjadła ponownie, choć robiłam całkiem niedawno ;)

      Usuń
  5. Od tej pory uwielbiam Niemcy za ich pierniczki.:P

    OdpowiedzUsuń
  6. kolejny przepis wylądował w moich ulubionych:), bardzo dziękuję Ci za te smakołyki:), no i tradycyjnie, na Święta, biorę się za ciasto czekoladowe z rumem.... nadal numer jeden dla mnie i mojej rodziny:)) wszystkiego dobrego na nadchodzące Święta!
    Mirka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mirko, dziękuję za bardzo miły komentarz :) Aaa, nie wiedziałam, że czekoladowe z rumem takie popularne jest! Cieszę się, że smakuje:) Wszystkiego dobrego również życzę:-)

      Usuń

Jest mi bardzo miło, gdy zostawiacie tu swoje komentarze i chociaż nie zawsze na nie odpisuję, to czytam je uważnie i dziękuję za wszystkie serdecznie :-)