Przejdź do głównej zawartości

Ciasto mrówkowiec

Klasyczne ucierane ciasto z suchym makiem, znane pod nazwą mrówkowiec lub piegusek, było swego czasu bardzo popularne. Nic dziwnego, to proste i smaczne ciasto, które zrobi każdy. Starą, popularną wersję przepisu wzbogaciłam masłem (od wielu lat nie używam margaryny w wypiekach - tak jest nie tylko zdrowiej, ale o wiele smaczniej), olejek migdałowy zastąpiłam niewielką ilością( tak, te przearomatyzowane ciasta straszyły kiedyś nasze podniebienia) migdałowego ekstraktu, przez co smak jest bardziej naturalny. Ciasto jest miękkie, wilgotne i długo utrzymuje swą świeżość. Spotkanie po latach z mrówkowcem zaliczam do udanych:)

Ciasto mrówkowiec


Ciasto mrówkowiec

  • 250 g masła
  • 6 jajek
  • 1 i 1/2 szklanki cukru
  • 2 szklanki mąki
  • 3/4 szklanki maku
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka ekstraktu z migdałów

Piekarnik nastawiamy na 180 st C. Natłuszczamy i wykładamy papierem do pieczenia keksówkę o długości 30 cm
Masło ucieramy z cukrem, stopniowo dodajemy po jednym jajku. Dodajemy porcjami mąkę i proszek od pieczenia. Na koniec dodajemy ekstrakt migdałowy i suchy mak. Ciasto wylewamy do przygotowanej foremki. Pieczemy w nagrzanym piekarniku około 1 godziny.


Ciasto mrówkowiec

Ciasto mrówkowiec
Przepis na podstawie przepisu sprzed 20 lat z BPD

Komentarze

  1. To jedno z kulinarnych wspomnień mojego dzieciństwa. Nigdy nie byłam fanką tego ciasta. Może faktycznie winę za to ponoszę sztuczne aromaty?

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię to ciasto. I nawet robiłam je na wigilię klasową bo robi się bardzo szybko i nie ma z nim problemów. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Znam z domu :)
    Chetnie sobie przypomne ten smak :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak byłam dzieckiem to mama robiła, a teraz znalazłam jej stary przepis właśnie na takie ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  5. To taki piegusek :) Śliczne ciasto:)

    OdpowiedzUsuń
  6. kiedyś robiłam podobne ciasto. i smakowało mi bardzo!

    OdpowiedzUsuń
  7. Podoba mi się ten przepis, bo jest taaki prosty no i nazwa równiez mi się bardzo podoba.
    Zapisuję go w ulubionych:)
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  8. Pamietam to ciasto jeszcze z dziecinstwa. Robila je moja ciocia przelozone jeszcze jakas pyszna masa.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przepis prosty, ciasto pyszne, takie maślane w smaku :) Piekłam wczoraj, musiałam wydłużyć czas pieczenia do półtorej godziny (do suchego patyczka). Wszystkim smakuje i powoli znika (jest spore) :) Dzięki za wszystkie przepisy, wypróbowuję ich coraz więcej :)
    Justyna R.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Justynko, że wypróbowujesz tyle przepisów. Mam nadzieję, że się nie zawiedziesz:) Powodzenia w pieczeniu!

      Usuń
  10. Robiłam kiedyś tort,w którym blaty były właśnie z takiego ciasta-pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie sie piecze, dam znac jak wyszło, jedyne co zmieniłam to roztopiłam masło i do roztopionego masła dodawałam cukier i wszystko po kolei , taka metoda pozwala mi uniknąć zakalca, w innych ciastach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że posmakuje i wszystko będzie ok. Czasami też robię z roztopionym masłem, ale nie po to, żeby uniknąć zakalca - staram się długo ucierać i mieć wszystkie składniki w jednakowej temperaturze. Zakalce, to u mnie rzadkość..chociaż się zdarzają ;-)

      Usuń
  12. Wyszła pyszna babka, bardzo dziękuje za przepis! Robiłam wcześniej z innego blogu i wyszedł zakalec a ta jest idealna!
    Jestem zachwycona Pani blogiem, już następne czekają na wypróbowanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo i cieszę się, że ciasto się udało!

      Usuń
  13. Witam, ucieramy tzn nie daj Boże ręcznie?? Czy da się mikserem? I po co natłuszczać blachę skoro wykładamy papierem do pieczenia?? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Niesiu. Ucieramy jak najbardziej mikserem a blachę natłuszczamy, żeby papier dokładnie do niej przylegał i by łatwiej wkładać utarte ciasto - praktykuję od lat :)

      Usuń
  14. Bardzo ziekuje za odpowiedzi, dam znac wieczorem jak wyszło :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Witaj, miałam dac znac wcześniej ale wtedy za krotko piekalam( mój piekarnik raczej przypieka i myslalam żeby skrocic czas ;) ) i srodek mi się nie dopiekl ale dzis probowalam ponownie i wyszlo bardzo smaczne :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Brzmi jak smak mojego dzieciństwa. Zaraz obok babki z kakao.
    Mam nadzieję, że niedługo wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Jest mi bardzo miło, gdy zostawiacie tu swoje komentarze i chociaż nie zawsze na nie odpisuję, to czytam je uważnie i dziękuję za wszystkie serdecznie :-)

Popularne posty z tego bloga

Surówka z selera korzeniowego

Bardzo soczysta i winna surówka z selera korzeniowego. Dwa składniki seler i jabłko starte na drobnej tarce przyprawione sokiem z cytryny, odrobiną cukru i sporą ilością pieprzu. Całość wymieszana ze śmietaną. Jedna z moich ulubionych surówek. Świetna do mięs.




Surówka z selera korzeniowego



pół dużego selera, obranego2 jabłka, obrane i pozbawione gniazd nasiennychsok z cytryny, do smaku1/2 łyżeczki cukrusól, do smakudużo świeżo zmielonego pieprzu2 kopiaste łyżki śmietany (możne dodatkowo dodać 1 łyżeczkę majonezu)
Seler i jabłka ścieramy na tarce o drobnych oczkach do dużej miski. Skrapiamy sokiem z cytryny, dodajemy cukier, pieprz, sól. Mieszamy. Dodajemy śmietanę i dokładnie mieszamy.

Schab pieczony w rękawie

Schab pieczony to wspaniała sztuka mięsa nadająca się zarówno do obiadu - wtedy podana z sosem - jak i na kanapki. Pieczony w specjalnym rękawie foliowym schab nie wysycha a wielogodzinna marynata sprawia, że schab jest przesiąknięty aromatycznymi przyprawami.





Schab pieczony w rękawie


1 kg schabu2 łyżki suszonego majeranku2 łyżeczki mielonej paprykikilka ząbków czosnkusól i pieprzolej do skropienia

Mięso nacieramy solą, pieprzem, majerankiem i papryką, nacinamy nożem w kilku miejscach i wkładamy w nacięcia czosnek (duże ząbki kroimy na mniejsze części). Skrapiamy olejem i umieszczamy w rękawie do pieczenia. Zostawiamy na noc w lodówce. Rękaw z mięsem umieszczamy w naczyniu do zapiekania i wkładamy do zimnego piekarnika, rozgrzewamy do 200 st C i pieczemy ok 1 godziny (lub dłużej, gdy dysponujemy większym kawałkiem mięsa)



Wilgotne ciasto czekoladowe

Wilgotne ciasto czekoladowe dołączyło do kolekcji moich czekoladowych ciast, która jest już całkiem spora, bo nie ukrywam, że ciasta czekoladowe należą do moich ulubionych. To proste w przygotowaniu czekoladowe ciasto jest nie tylko wilgotne, ale też i bardzo smaczne. Wilgotny biszkopt jest przełożony czekoladowo-śmietankową polewą, co sprawia, że ciasto jest jeszcze bardziej wilgotne. Zjada się naprawdę z wielką przyjemnością.



Wilgotne ciasto czekoladowe



250 g ciemnej czekolady 250 g masła5 jajek50 g jasnego cukru muscovado125 g mąki samorosnącej (lub zwykła z 1 łyżeczką proszku do pieczenia i małą szczyptą soli)75 g mielonych migdałów
Masa czekoladowa:
150 ml śmietanki kremówki (double cream)150 g ciemnej czekolady, połamanej
Czekoladę i masło umieszczamy w misce nad parującą woda i rozpuszczamy.
Jajka i cukier ubijamy, aż lekko zgęstnieją. Do masy jajecznej dodajemy przesianą mąkę, migdały oraz rozpuszczoną czekoladę i mieszamy, aż składniki będą równomiernie połączone.
Piekarnik nagr…