piątek, 8 kwietnia 2011

Smażony kurczak z ryżem po chińsku

Nie będę ukrywała, że kuchnia chińska to jedna z moich ulubionych. Miłość tą dzielę z całą rodziną, ale jak do tej pory częściej chodziliśmy na "chińskie żarcie" niż je przygotowywałam. Były okresy, że co tydzień jedliśmy na mieście coś chińskiego, a że do miejscowego "Chinatown" jest od nas rzut kamieniem, a mój mąż wręcz uwielbia jeść głównie, w jak ja to nazywam, chińskich "barówach", chcąc nie chcąc chińskie eksperymenty kuchenne zostawiałam "na potem".
Ostatnio zgromadziłam sobie parę chińskich przyprawowych niezbędników i postanowiłam trochę pogotować po chińsku.
Dzisiejszy kurczak z ryżem jest jak dla mnie rewelacyjny. Dokonałam naprawdę niewielkich zmian, z braku orzeszków zastąpiłam je papryką, a suszone chińskie grzybki zwykłymi pieczarkami.
Po raz pierwszy też, użyłam oleju z prażonego sezamu i moim zdaniem ten olej to najważniejsza "przyprawa" wpływająca na smak tego dania. Bez niego to już nie będzie to samo.
Bardzo polecam.
Smażony kurczak z ryżem po chińsku



Smażony kurczak z ryżem po chińsku

  • 2 łyżki oleju z orzeszków ziemnych
  • 1 łyżka świeżo startego korzenia imbiru(można zastąpić 1-2 łyżeczkami imbiru w proszku)
  • 3 cebulki szalotki
  • 3 suszone chińskie grzyby, moczone w gorącej wodzie przez 20 minut, odcedzone i drobno posiekane (ja zastąpiłam świeżymi pieczarkami)
  • 225 g piersi z kurczaka, pokrojone w kostkę
  • 1 łyżka wina Shaohsing rice lub wytrawnego sherry
  • 1 łyżeczka przyprawy "5 smaków"
  • 1 łyżka ciemnego sosu sojowego
  • 50 g prażonych orzeszków ziemnych(zamiast nich dodałam pół żółtej papryki)
  • 300 g ugotowanego ryżu jaśminowego
  • 3-4 łyżki jasnego sosu sojowego
  • 1-2 łyżki oleju z prażonego sezamu
  • mielony biały pieprz
  • 1 cebulka ze szczypiorkiem, drobno pokrojona
Podgrzewamy woka na największym gazie i dodajemy olej.  Dodajemy imbir, szalotkę i grzyby. Podsmażamy kilka sekund. Dodajemy kurczaka i smażymy 1-2 minuty, po czym dodajemy wino ryżowe i przyprawę "5 smaków"(ja jeszcze dodałam paprykę jako zamiennik orzeszków) . Gdy kurczak zacznie bieleć, dodajemy ciemny sos sojowy.
Dodajemy orzeszki ziemne i ugotowany ryż. Smażymy mieszając prze 1 minutę.
Doprawiamy do smaku jasnym sosem sojowym, olejem sezamowym i pieprzem. Na końcu mieszamy ze szczypiorkiem i podajemy natychmiast. (Dla mnie był rewelacyjny nawet po podgrzaniu).
Smażony kurczak z ryżem po chińsku
Przepis z książki Ching-He Huang "Chinese Food Made Easy"

    12 komentarzy:

    1. Bardzo lubie taka smazona chinszczyzne - to jedna z moich kulinarnych grzesznych przyjemnosci, ktorych nie potrafie sobie odmowic :)

      OdpowiedzUsuń
    2. zupełnie nie znam chińskiej kuchni. ciekawią mnie smaki..

      OdpowiedzUsuń
    3. mój M. byłby zachwycony gdybym Mu taki zrobiła. Ja natomiast wolę z makaronem, bo z ryżem bez dodatkowego sosu jest dla mnie takie danie trochę za suche, ale i tak pyszne :)

      OdpowiedzUsuń
    4. chetnie bym pojadla takiej smakowitej chinszczyzny:)

      OdpowiedzUsuń
    5. Słabo znam sie na kuchni chińskiej,ale to co widzą moje oczy bardzo mi sie podoba i smakuje mi juz nawet teraz :)
      Uściski:*

      OdpowiedzUsuń
    6. mhmmm.. zrobiłam się głodna.. imbir, orzeszki ziemne, kurczak i ryż.. baaaaardzo lubię takie połączenia..

      OdpowiedzUsuń
    7. Obiadu! Zrobie sobie taki na obiad. Tylko kurczaka zastąpię czyms innym, bo jem wegetariańsko :) Może papryka albo bakłażanem?

      OdpowiedzUsuń
    8. Pycha! Uwielbiam kuchnię chińską, ksiązki nie mam, ale oglądałam tą serię BBC i wiele się z niej nauczyłam :)

      OdpowiedzUsuń
    9. jak jest ryż, kurczak i w nazwie przepisu 'po chińsku' to jem w ciemno! :)

      OdpowiedzUsuń
    10. Maggie, jakie tam grzeszne, pyszne i tyle:))

      Asieja, polecam wypróbuj, zupełnie inne od tego, co znamy. Dla mnie pyszne!...:))

      Paula, ale ryż jest okraszony olejem, więc nie jest taki suchy, choć u mnie też wolą z sosami, a ja ostatnio uwielbiam tego typu dania ryżowe:))

      MakeLifeLoveable, to w tym jesteśmy podobne;))

      Aga, to poczęstuj się proszę:))

      Majanko, na pewno bardzo by Ci posmakowało! Uściski i dla Ciebie Kochana:))

      Magda, oj pyszne są, pyszne:))

      Kuchareczka, papryka świetnie się sprawdzi "zamiast":))

      Nobleva, niestety nie oglądałam, a szkoda bo to jednak specyficzna kuchnia w przyrządzaniu. Muszę pośledzić program;) A że pycha, to bez dwóch zdań!...:))

      Kini, i tak to się powinno jeść!...;))

      OdpowiedzUsuń
    11. W koncu ktos dodaje cos co lubie :D

      OdpowiedzUsuń

    Jest mi bardzo miło, gdy zostawiacie tu swoje komentarze i chociaż nie zawsze na nie odpisuję, to czytam je uważnie i dziękuję za wszystkie serdecznie :-)