czwartek, 26 maja 2011

Chleb ryżowy (Rice Bread)

Bardzo, ale to bardzo ciekawy chleb ryżowy. Nazwa "ryżowy", może być trochę myląca, ryżu jest tu zaledwie 40 g, ale jest on widoczny i odrobinę wyczuwalny w smaku. Chlebek ryżowy jest lekki, puszysty, o niespotykanej, jasnej barwie miąższu. Delikatnie słodki, więc idealny do zjadania z samym masłem lub z czymś słodkim, jednak nie przeszkadzał w konsumowaniu z bardziej wytrawnymi dodatkami. Jak jeszcze dodam, że bez problemu się formuje i dość długo utrzymuje swą świeżość, to wyjdzie mi chlebek idealny. Mi bardzo smakował. Polecam.

Chleb ryżowy (Rice Bread)

Chleb ryżowy

    Chleb ryżowy (Rice Bread)
  • 40 ryżu Arborio lub innego ryżu do risotto
  • 3/4 łyżeczki soli, plus dodatkowo do posolenia ryżu
  • 350 g mąki chlebowej
  • 1 łyżeczka drożdży instant
  • 1/2 łyżeczki świeżo zmielonej gałki muszkatołowej
  • 1 łyżka płynnego miodu
  • 25g masła, miękkiego
  • 1 łyżeczka esencji waniliowej
  • 225 ml ciepłego mleka półtłustego, plus dodatkowo do posmarowania.


W malym rondelku w osolonej wodzie gotujemy ok 15 minut ryż. Odcedzamy i przepłukujemy zimną wodą, resztki wody usuwamy przekładając ryż na podwójnie złożony papierowy ręcznik.
W dużej misce mieszamy mąkę, sól, drożdże i gałkę muszkatołową. Dodajemy ugotowany ryż, robimy wgłębienie pośrodku i dodajemy miód, masło, ekstrakt waniliowy i mleko. Mieszamy i zagniatamy gładkie ciasto przez 8-10 minut(u mnie hak). Obtaczamy lekko w oleju i umieszczamy w ciepłym miejscu, przykryte folią aż do podwojenia objętości. Formujemy podłużny kształt i umieszczamy w naoliwionej foremce do chleba(chleb łatwo się kształtuje, więc równie dobrze można go umieścić w omączonym koszu do chleba i upiec potem na kamieniu). Przykrywamy folią i pozostawiamy do podwojenia objętości.
Piekarnik nastawiamy na 220 st C, wyrośnięty chleb, smarujemy mlekiem i umieszczamy na 30 minut( u mnie 25) w nagrzanym piekarniku. Studzimy na kratce.
Przepis z książki Liz Herbert "Bread"

Chleb ryżowy (Rice Bread)

8 komentarzy:

  1. Intrygujący, przepis do zapisania. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. ciekawy. podoba mi się to połączenie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wypróbowałabym już dzisiaj, mam czas i nastrój na pieczenie, tylko ryżu brak, ani jednego ziarenka w domu, niestety. Uzupełnię spiżarnię i skorzystam z przepisu na pewno, szybko.

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny ten chlebek Ewenko:)

    OdpowiedzUsuń
  5. o tak chleby z mąką czy ziarnem ryżu są pyszne, a twój jest jeszcze przepiękny

    OdpowiedzUsuń
  6. Kamila, mnie również zaintrygował, więc zrobiłam:)

    Paula, mnie też się spodobało to połączenie;)

    Anita, ciekawa jestem czy zrobiłaś chlebek?...:)

    Aga, dzięki:)

    Majana, dzięki:)

    Margot, dzięki, to był mój pierwszy z ryżem, i pewnie dalej będę próbować:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Upiekłam wczoraj :) zaraz wstawię do siebie, tylko zdjęcie mam tak mało zachęcające.
    W przeciwieństwie do Twoich - bo one od razu sprawiły, że miałam ochotę upiec ten chleb :)
    Z niechęcią, biorę ostatnio aparat do ręki i widać to niestety... mam nadzieję, że to się zmieni, bo przecież czas taki piękny :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło, gdy zostawiacie tu swoje komentarze i chociaż nie zawsze na nie odpisuję, to czytam je uważnie i dziękuję za wszystkie serdecznie :-)